Start op het IJsselmeer gunstig in de 49ste Delta Lloyd 24 Uurs Zeilrace

RK-finish24h-2013

In de 49ste Delta Lloyd 24 Uurs Zeilrace bleek het voordelig om op het IJsselmeer te starten. Negen van de twaalf winnaars startten in het noorden, met Enkhuizen Noord (4) als beste vertrekpunt. Vijf zeilden rondom de Waddeneilanden Vlieland en Terschelling, de overige zeven bleven op het IJsselmeer en Markermeer. Sommigen startten op het IJsselmeer, maar schutten meteen naar het Markermeer en later terug. Zij pakten eerst daar de gunstige rakken, zodat ze op het IJsselmeer genoeg over hielden.

Het was een ideale wedstrijd met overwegend oostenwind, rond de 15 knopen met op zaterdagochtend een korte periode net boven de twintig en in de loop van zaterdagmiddag afzwakkend naar zeven knopen. Gedurende de hele race bleef het droog, dat was in de laatste jaren niet meer voorgekomen. Pas na de finish kwam de regen en ook de prijsuitreiking op zondagochtend bleef niet helemaal droog. Door de oostenwind waren de lange rakken van zuid naar noord en andersom veruit favoriet. Voor de snelle schepen loonde het om naar het Wad te schutten en de routes op de Wadden- en Noordzee te pakken. Wie het goed had uitgerekend, had voortdurend stroom mee rondom de eilanden en pakte zo nog extra mijlen.

Van de 611 ingeschreven jachten startten er 567 en finishten er 523, waarvan 486 reglementair. Gezamenlijk legden zij 70887.95 mijlen af, fors meer van vorig jaar (55764,55). Gemiddeld zeilden de deelnemers 145.86 mijl. In totaal zijn er 12007 rakken gevaren. Populairste startplaats was Enkhuizen Noord (65), met Stavoren (61) en Volendam (61) als goede tweede.

Weinig risico’s
Opnieuw bood de gemeente Medemblik de zeilers een ontbijt aan voorafgaand aan de prijsuitreiking zondagochtend bij kasteel Radboud. Burgemeester Frank Streng was trots op de prestatie van de zeilers. Streng: ‘Er zijn hoge gemiddelden gehaald en er is weinig averij geweest. Dat betekent dat jullie risico’s hebben vermeden en goed hebben gezeild. Volgend jaar hebben we de vijftigste editie. Als jullie weer komen, bied ik opnieuw het ontbijt aan.”

Joost Zuure van hoofdsponsor Delta Lloyd is blij dat de verzekeraar zich tot 2016 heeft verbonden aan dit unieke evenement: ‘Ik ben ervan overtuigd dat we volgend jaar een mooi jubileum zullen hebben. Dan hebben we ook tien jaar Ondernemersregatta, een dubbel feest.”

Overall winnaar ORC: ‘Goede voorbereiding’
Schipper Woord van de Friendship 34 Flyer won met 156,57 gezeilde mijlen de eerste prijs in de ORC 4 en was tevens overall winnaar in de wedstrijdklasse. Hij startte met zijn vierkoppige bemanning in Urk, ging meteen naar het Markermeer, zeilde daar zo’n 65 mijl en schutte weer terug naar het noorden om daar de gunstige rakken te pakken. Woord: ‘We hadden een goede voorbereiding. We hebben veel getraind en zijn een goed team, het klopte gewoon. Maar we doen er ook alles aan, we willen het gewoon goed doen. Onze kracht is de tactiek. We hadden ons voorgenomen om minstens vijftig mijl te spinnakeren en dat is meer dan gelukt. Dit is de vierde keer dat we meedoen. De eerste twee keer in de tocht om ervaring op te doen en vorig jaar voor het eerst in de wedstrijd. Toen wonnen we meteen.”

Overall tocht: Niet zo’n gunstige eerste slag na de start
H. van der Werf won de overall prijs in de tocht. Hij had het met de MaxFun 25 Windverwachting niet gemakkelijk. De kajuit van de sportboot is nauwelijks geschikt om in te slapen, dus bleef de bemanning 24 uur lang in de kuip. Van der Werf: ‘We doezelden een voor een wat weg. Als je een half uur gaat liggen en je ogen dicht doet, denk je dat je niet slaapt, maar je droomt toch van alles. Het was een toer, maar wel heel mooi. Ons motto is ‘doe gek en laat zoveel mogelijk mensen meegenieten’. Daarom waren we ook via een trackingsysteem te volgen. Dat leverde een heleboel leuke reacties op. We zeilden met een gelegenheidsbemanning van vier man, het is niet zo makkelijk om mensen te vinden voor zo’n tocht op deze boot. Wij startten in Lelystad Noord en dat was niet gunstig. De wind draaide net naar het noorden en dus moesten we kruisen. We hebben verder alleen op het IJsselmeer gevaren en hebben veel gennakerkoersen uitgezocht. Sommige waren net iets te hoog en daarmee maakten we wat foutjes.”

Eerste prijs multihull: Mijlenvreter
Schipper Luijnenburg zeilde met de Delta flyer, een dragonfly 920 Extreme, de meeste mijlen (229,08). Hij startte in Stavoren en zeilde rond de eilanden. Luijnenburg: ‘Met onze snelheid ging dat heel goed, we hebben zelfs nog een extra lange slag op en neer langs Texel gemaakt. Het kwam precies goed uit met de stroom. Op het eind hadden we die slechts een klein stukje tegen. Met mijn dochter en zwager zeil ik veel wedstrijden en nu voor de 24 Uurs was er nog een vriend mee. We doen voor de elfde keer mee en het weer was perfect. Er bleef steeds voldoende wind in het noorden. Elk moment dat het uitkwam, hebben we gespinnakerd. Zelfs in de smalle geul langs de Pollendam bij Harlingen. Ook ‘s nachts, dat maakt ons niet uit.”

Tim van Rootselaar prijs: strategische keuzes verbeteren
De TH 38 Hemels van der Hart zeilde op een halve mijl na hetzelfde aantal mijlen als vorig jaar. Ze verbeterden met 198,16 mijl net niet het record (198,69) in de monohull klasse. ‘Saai dus”, zegt schipper Roy Heiner meteen. ‘We hadden meer moeten varen. Als ik uitreken dat we met vijftien knopen wind tien tot twaalf knopen snelheid moeten kunnen maken en dat 24 uur lang, dan hebben we iets niet goed gedaan. We hebben wel lang moeten wachten bij de sluis bij Kornwerderzand, dat heeft ons een half uur extra gekost die we niet gecompenseerd hebben gekregen. Volgend jaar moeten we makkelijk 225 mijl kunnen halen, dat wordt ons doel. We startten in Urk, tactisch gezien was dat goed. Samen met mijn zoon Nicholas deed ik de tactiek, maar onze strategische keuzes moeten we verbeteren. We hebben het op de Waddenzee laten liggen. Het was een goede keuze om het Wad op te gaan, maar daar hebben we wat verkeerde dingen gedaan, eigen schuld. Maar alleen al voor de schoonheid moet je de Waddenzee doen. De volle maan, heldere hemel, het was wonderschoon.”

Eerste prijs ORC 1: ‘We hebben de boot net een maand’
De Red Roo, een MaxFun 35, won met 189,54 gezeilde mijlen de eerste prijs in de ORC 1. Schipper Blacquiere zeilde met zijn vrouw en vijf vrienden voor het eerst op de Red Roo die ze net een maand geleden hebben gekocht. Blacquiere: ‘Mijn vrouw en ik zijn er net mee op vakantie geweest, voor de rest hadden we er nog nooit mee gezeild. Maar we hadden goede wedstrijdzeilers aan boord. Ik vaar de 24 Uurs voor de vijfde keer als schipper, de andere jaren in een ongemeten X79. We startten in Enkhuizen Noord en dat was een goede tactische keuze. Urk had ook gekund, vandaaruit kon je ook alle kanten op. Om 2.00 uur zijn we naar de Waddenzee geschut. De meeste boten die een rondje om gingen, deden dat via Harlingen, wij hebben het net andersom gedaan. Dat pakte voor ons gunstig uit met de stroom. We waren op het juiste moment op de juiste plaats. Grappig was dat we iedereen op tegenkoers tegenkwamen onderweg.”

Overige winnaars
In de ORC 1- 4 zonder spinnaker ging de eerste prijs naar E. Van Putten van de White Magic, een Jeanneau Sun Magic. In de ORC 2 won J. Buist met de Stern, een Dehler 39 SQ en in de ORC 3 J. Van den Elsaker met de Jeanneau Sunfast 37 Scandaglio. Wim van Rootselaar was de sterkste in de Rond- en Platbodemklasse met de Lemsteraak Danielle en in de VKSJ-klasse won A. Twigt met de One off Aline IV.

Voor de volledige uitslagen ga naar www.deltalloyd24uurszeilrace.nl.