Team Boskalis verdedigt F18 wereldtitel in Knokke

Vanaf maandag 13 juli 2009 verdedigt Team Boskalis de F18 wereldtitel in het Belgische Knokke. Regerend wereldkampioen Coen de Koning (Hoorn) verschijnt met zijn nieuwe bemanning Thijs Visser (Amersfoort) aan de start van het WK F18 2009. Dit tweetal zal ondermeer concurrentie ondervinden van zijn teamgenoten Hugh Styles (GBR) en Ferdinand van West (Bloemendaal). Beide duo’s zetten dit seizoen reeds klinkende resultaten neer. Zowel Sascha Larsen (Ypenburg) en Christa van Helden (Utrecht) als Gunnar Larsen (Scheveningen) en Stefan Dubbeldam (Delft) gaan voor een plek binnen de top tien. Er staan 179 boten vooringeschreven.

In 2008 eindigde De Koning samen met Jeroen van Leeuwen op het hoogste schavot. Extra druk zegt de stuurman nu niet te voelen: “Dat bepaal je een beetje zelf. Ik ben heel blij met hoe het dit jaar gaat. Tijdens alle wedstrijden die we zeilden, waren we bezig om als team beter te worden. Dat leverde goede resultaten op, dus die manier past kennelijk bij ons.” In juni wonnen De Koning en Visser de Zwitserleven Zeilweek en afgelopen weekend werden ze tweede bij het Belgische F18 Noordzee Kampioenschap. De Koning: “Dat was gek, want we pakten het heel ontspannen aan. We wilden een beetje aan het WK-water wennen en gewoon lol maken. We kwamen te laat bij de eerste start en in de tweede race hadden we een zwarte vlag. Met gemiddeld een zesde plaats verwacht je niet op het podium te staan, maar iedereen voer wisselvallig. We gaan deze week nog een paar dagen serieus trainen en dan moeten we voldoende voorbereid zijn.” De Koning hoopt op wisselende omstandigheden: “Dan zijn wij sterk, want dan gaat het niet puur om bootsnelheid.”

Styles/Van West: ‘Top drie is onze doelstelling”
Volgens Ferdinand van West liggen hij en Hugh Styles op koers voor een podiumplek bij het WK F18: “We hebben in het voorjaar Eurocat in Carnac gewonnen en op Texel de korte baanwedstrijden. Daarna hebben we niet meer samen kunnen zeilen. Ik ben net afgestudeerd in Maritieme Techniek en Hugh heeft veel met de Extreme 40 gevaren. We hebben nu nog een volle week om te trainen.” Styles eindigde in 2008 met zijn toenmalige bemanning als vijfde en Van West als negende.

Olympische ambities Van West
Tijdens de ISAF Grade 1 evenementen Princesa Sofia Cup in Palma en Delta Lloyd Regatta in Medemblik was Van West actief in de 49er klasse. Hij vormde samen met stuurman Pim Nieuwenhuis (NED), vijfde in de Tornado bij de Spelen van 2008, een nieuw duo. Van West: “Dat waren onze test events. In Medemblik zijn we 20ste van de 50 geworden, dus er zit potentie in. We onderzoeken nu de mogelijkheid om een olympische campagne op te zetten. Als we de randvoorwaarden voor elkaar krijgen, gaan we het doen.”

Larsen/Dubbeldam: “We willen onze zevende plek verbeteren”
Gunnar Larsen en Stefan Dubbeldam zetten een nieuwe strategie in om de zevende plek van vorig jaar te kunnen verbeteren. Larsen: “We hebben door drukte iets minder kunnen varen dit seizoen, maar toch is het haalbaar om hoger te eindigen. Stefan zal aan de wind de tactische beslissingen nemen, zodat ik me volledig op de bootsnelheid kan concentreren. Voor de wind neem ik het weer van hem over. Hier hebben we de afgelopen drie jaar aan gewerkt, zodat we nu hopelijk weer een stap kunnen maken.”

Larsen/Van Helden: “Je moet soms risico nemen”
Sascha Larsen en Christa van Helden hebben naar eigen zeggen een prima bootsnelheid. Ze verzamelen alleen net wat te veel zwarte vlaggen (directe diskwalificatie bij te vroege start) om in de prijzen te vallen. Van Helden: “Dat is jammer, maar je moet wel risico durven nemen in dit sterke veld. Anders kom je zeker niet in de buurt van het podium. Maar we zijn verder tevreden met hoe het gaat. Afgelopen weekend hebben we bewust voor een rustig evenement gekozen (Hoek van Holland-Scheveningen-Hoek van Holland). Zo konden we even ontspannen ademhalen voordat we vol aan de bak moeten in België. We gaan voor een top tien plek. Dat is een hoge doelstelling, maar die is haalbaar als we doen wat we kunnen.”

Teammanager Gunnar Larsen is tevreden als de vier Boskalis Nacra Infusions in de top vijftien eindigen. “We gaan deze week samen trainen en de puntjes op de ‘i’ zetten.” Naast de twee gegadigden binnen Team Boskalis, verwacht Larsen brede concurrentie voor de wereldtitel. Ondermeer van landgenoten Mischa Heemskerk en Bastiaan Tentij (vorig jaar brons), de Nederlandse olympiërs Mitch Booth en Pim Nieuwenhuis, Australiër Glenn Ashby (zilver in Qingdao) en Will Howden (GBR), en de Fransman Jean-Christophe Mourniac met Alexandre Guyader.

Over Boskalis
Koninklijke Boskalis Westminster N.V. is een toonaangevende internationale dienstverlener op het gebied van baggeren, maritieme infrastructuur en maritieme diensten. Wij leveren wereldwijd creatieve en innovatieve totaaloplossingen voor infrastructurele uitdagingen in maritieme gebieden, kuststreken en rivierdelta’s met ondermeer de aanleg en onderhoud van havens en vaarwegen, creatie van land in water en bescherming van kusten en oevers. Met belangrijke thuismarktposities in Europa en daarbuiten richt de onderneming zich op alle in de bagger en maritieme infrastructuur sector voorkomende diensten. Daarnaast heeft Boskalis posities in strategische partnerships in het Midden-Oosten (Archirodon) en in offshore dienstverlening (Lamnalco). Boskalis heeft de beschikking over een veelzijdige vloot van meer dan 300 units en is actief in circa 50 landen, verspreid over vijf continenten. Boskalis heeft (inclusief zijn aandeel in partnerships) circa 10.000 medewerkers in dienst.